Katastrofa w Genui we Włoszech sprawiła, że rządy wielu europejskich krajów podjęły kroki w celu skontrolowania stanu przepraw mostowych. Jak natomiast wygląda sytuacja w Polsce ? Oceny stanu obiektów mostowych – według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) – z roku na rok są coraz wyższe. Ponadto przeprawy podlegają corocznym kontrolom.
Na 19 tysięcy km dróg krajowych Dyrekcja zarządza ponad 7 tysiącami obiektów mostowych. Jak podaje GDDKiA wszystkie obiekty są na bieżąco monitorowane, natomiast raz do roku przeprowadzana jest ich kontrola, która kończy się oceną.
Każdego roku przeznaczamy środki na remonty mostów i innych obiektów inżynierskich. W czerwcu br. w Małopolsce oddano do użytkowania cztery nowe mosty: dwa w Tyliczu oraz w trzeci w Brzesku (wszystkie w ciągu DK75) oraz w Szczepanowicach w ciągu DK7. Niedawno w Brodach koło Kalwarii Zebrzydowskiej do użytku oddano dwa nowe mosty zbudowane w ciągu DK52, w miejscu poprzednich konstrukcji. Budowany jest nowy most w Białym Dunajcu na DK47. Potwierdzeniem dobrej dbałości o obiekty inżynierskie na sieci dróg krajowych jest funkcjonowanie w dobrej kondycji obiektów wybudowanych w latach 1860–1900 – podaje GDDKiA.
Według danych za rok 2016, w ciągu dróg publicznych (prawie 420 tys. km) w Polsce znajduje się prawie 36 tys. obiektów mostowych i tuneli o łącznej długości ponad 1000 km. Sieć dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA składa się z kolei z ponad 19,3 tys. km dróg, w ciągu których znajduje się ponad 7 tys. obiektów mostowych o łącznej długości ponad 400 tys. m i ponad 5,6 mln m² powierzchni. Ponad 250 przepraw to obiekty dłuższe niż 200 m.
POŁANIEC
Biuro główne
PREMIX Sp. z o.o.
Fabryka Połaniec
ul. Wyzwolenia 12
28-230 Połaniec
+48 15 815 02 30